22.7.05

Expressen 22.7.2005

"Ni kommer få det största straffet"

Den 39-årige svensken som är misstänkt för Londonbomberna hotar med skräckscener.
- Sverige får skylla sig självt och ni kommer att få det största straffet om jag blir utlämnad till USA eller England.

Av FBI beskrivs han som mycket farlig och bin Ladins mördare. Han är svensken som jagas både av amerikansk och brittisk underrättelsetjänst för terrorism. USA anklagar honom för att ha byggt upp ett al-Qaidaträningsläger 1999 i Oregon och för Londonbomberna. Expressen träffade honom i går i en stad i södra Sverige.
- Jag är inte inblandad i attackerna mot tunnelbanan i London. Jag har inte lämnat Sverige under de senaste tre åren. Hur kan jag vara inblandad i attackerna? säger 39-åringen.
Pakistansk polis grep strax efter terrorattackerna i London den brittiske medborgaren Haroon Rashid Aswat. Han beskrivs som en viktig person inom al-Qaida och uppges vara vän med 39-åringen. Han misstänks vara hjärnan bakom attackerna i London.

Kopplas samman med Rashid
Haroon Rashid talade med alla fyra självmordsbombare vid flera tillfällen före attackerna. Och han besökte dem i deras hem tiden före terrordåden.Den amerikanska säkerhetstjänsten misstänker att Rashid och den 39-årige svensken kan vara inblandade i attacken mot London. FBI misstänker att svensken i november 1999 reste till USA tillsammans med Haroon Rashid Aswat. Där köpte de en gård i Seattle-trakten och inledde jihad-träning. På gården ska svensken tillsammans med andra män ha utbildats i att hantera olika vapen och i kemisk stridsföring.
- Haroon Rashid är inget nytt namn för mig. När Säpo grep mig 2003 fick jag frågan om den här mannen. Jag vet inte vem han är. Jag har aldrig träffat honom, säger 39-åringen.

Bekräftar USA-resa
Men han bekräftar att han reste till USA 1999.
- Visst, jag reste till USA då, men jag var inte i Oregon. Jag åkte med min familj på en tvåmånaderssemester, säger han.
2003 dömdes 39-åringen för grovt vapenbrott. Säpo hade bildbevis på 39-åringen.
- Vissa bilder var med vapen och andra utan vapen. De som är utan vapen är riktiga bilder på mig men de är inte tagna i Oregon, utan på Järvafältet utanför Stockholm. Men de bilderna med vapen är på en annan person, säger 39-årigen.
När Säpo gjorde en husrannsakan hos honom i en Stockholmsförort hittade man två pistoler och ett gevär samt flera CD-skivor med al-Qaidapropaganda och hemliga recept på hemmagjorda bomber.

Har två fruar men inget jobb
39-åringen är född i Libanon, men reste till Sverige när han var 18 år gammal. Här träffade han sin första svenska hustru, och de fick en dotter som har hunnit fylla 18 år. Men de skildes senare. Nu är han gift med två kvinnor samtidigt. Båda är från Somalia. Trots att han försörjer två hem har han inget riktigt jobb.
1990 blev han en praktiserande muslim. Och efter 11 september 2001 blev han känd för sina hyllningar av terrorledaren bin Ladin.
- Visst, jag älskar shejk bin Ladin. Han är en trogen muslim och en riktig mujahid, säger 39-åringen.
Han ser sig själv som al-Qaidasympatisör och menar att jihad är varje muslims plikt till den yttersta dagen. Om självmordsbombarna i London säger han.
- De är martyrer och jag hoppas bli martyr själv någon dag. De är inte terrorister, eftersom de gjorde vad islam kräver
. Attackerna i London kan vara en reaktion på det som händer i Irak. Varje land som är inblandat i krig mot muslimer kan få samma öde, säger han.

Hotar Sverige
Han förklarar att Sverige, än så länge, inte är hotat av al-Qaida.
- Men läget blir allt värre för muslimer här. Ena dagen trakasseras våra kvinnor och andra dagen smutskastas vår profet av en pastor som bör straffas med döden, säger han.
Nu jagas 39-åringen både av USA och England.
- Jag vill inte träffa engelsk, amerikansk eller svensk underrättelsetjänst. De får komma hit och plocka in mig med våld. Men om Sverige väljer att lämna ut mig till ett annat land får det skylla sig självt. Sverige kommer att straffas med det största straffet då.

Lähde


---------

Lihavoinnit Monikulttuuri-toimituskunnan.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Toivoisin tästä tekstistä esiintyvän myös suomennetun version, sillä vaikka itse olen ruotsinkielentaitoinen en tahtoisi rajata lukijaryhmää tarpeettomasti.

Monikulttuuri kirjoitti...

Olet juuri nakittanut itsesi kääntämään artikkelin. Valmis tuotos osoitteeseen monikulttuuri at yahoo piste com.

Anonyymi kirjoitti...

tuliko käännökseni perille?

Monikulttuuri kirjoitti...

Julkaistaan lähipäivinä.